Gebruikerservaring

Gebruikerservaring Noodzaak of Bijzaak?

De User Experience (Gebruikerservaring) kan afhankelijk van hoe goed deze is, een website maken of breken. Men is snel geneigd om bij het maken van een website de focus enkel te leggen op een mooie vormgeving. Het is immers bewezen dat wanneer iets aantrekkelijk uitziet, men er ook liever naar kijkt, toch?

User Experience

Dit klopt natuurlijk ook en een mooie vormgeving van je website is essentieel. Zo speelt gebruikerservaring bijvoorbeeld een belangrijke rol tijdens de eerste kennismaking ofwel het eerste bezoek van de gebruiker op jouw website. Hier ontstaat een eerste indruk, oftewel een ‘klik’ die je niet nog eens kunt maken. Ook voor je ‘branding’, het merk dat je neer wilt zetten is het belangrijk om een consistente en passende vormgeving te tonen.

Toch dien je ervoor te waken dat een mooie vormgeving niet in de weg staat van de User Experience (Gebruikerservaring). Een slechte gebruikerservaring zorgt namelijk voor een regelrechte frustratie, waardoor je gebruiker gegarandeerd zal afhaken!

Een goed design is een design dat zo perfect mogelijk een functie dient. Heb jij een website waarvan jouw doel is om informatie aan te bieden of een verkoop te initiëren? Dan is het noodzakelijk dat een gebruiker zo min mogelijk moeite hoeft te doen om bij deze informatie te geraken.
Kost het teveel tijd, moeite of is het onduidelijk voor de gebruiker, zal deze binnen no-time gefrustreerd raken. Hoe vaak heb jij zelf wel niet momenten ervaren dat een website of app onoverzichtelijk was of dat deze niet werkte zoals je zou verwachten? Momenten zoals deze zorgen ervoor dat je als website of app eigenaar onprofessioneel overkomt. Mogelijk verlies je hier ook potentiële klanten of bezoekers.

Hoe zorg je dan voor een betere User Experience (Gebruikerservaring)?

Een design met een perfecte gebruikerservaring realiseren is te vergelijken met het oplossen van een puzzel met veel puzzelstukjes! Er zijn verschillende stappen die je continue herhaalt om uiteindelijk alle puzzelstukjes op hun plek te krijgen:

  1. Allereerst weet je dat het veel tijd gaat kosten, maar dit is het je waard omdat je er een mooi eindplaatje voor terugkrijgt. (Te vergelijken met het nadenken over wat de gebruiker moet zien/doen/ervaren in jouw design; wat is het doel?)
  2. Je begint met het zoeken naar de kaders en de hoekstukken van de puzzel om erachter te komen hoe het eindplaatje eruit hoort te zien. (Te vergelijken met het uitvogelen van de gebruikersflow en context die bij het design hoort; hoe past het design bij de branding van jouw merk?)
  3. Wanneer je een paar puzzelstukjes bij elkaar hebt gevonden die in jouw ogen lijken te passen ga je deze uitproberen en zo ben je continue bezig met het testen van mogelijkheden. Hierdoor krijg je direct feedback of een stukje wel of niet past wat je natuurlijk veel tijd bespaard. (Te vergelijken met een gericht design vormgeven, waarbij je geen groot design van te voren maakt zonder dit te testen en te confirmeren met je potentiële gebruikers, maar juist stapje voor stapje.)
  4. Misschien wel het belangrijkste gedeelte van dit puzzel voorbeeld, is het feit dat je erachter komt dat de reis meestal belangrijker en waardevoller is dan de bestemming. Zodra je de puzzel namelijk goed afgerond hebt is het plezier er vanaf. (Te vergelijken met het zoeken naar de gebruikersbehoeften en wensen van jouw gebruikers. Koop je bij wijze van spreken een simpele kant en klare website die lijkt op elke andere website? Dan ga jij nooit de achterliggende gedachte en best passende gebruikerservaring vinden die bij jouw gebruiker hoort.

User Experience

Gericht Design is gespecialiseerd in het onderzoeken van User Needs (Gebruikersbehoeften) en het optimaliseren van de User Experience (Gebruikerservaring).
Aan de hand van verschillende analyses en uitvoerige gebruikerstesten wordt een verbeter rapport en/of design op maat aangeboden. Vraag gerust om een kosteloze offerte op maat!


Klik hier om een afspraak te maken.